Näringsrapport

Företagsinformation och branschöversikt

Lär dig hur du lägger upp en ostbricka här

Ost- och charkbrickan är en tidlös och uppskattad del av festligheter och sammankomster världen över. Den kan vara en elegant förrätt, en del av en avslappnad middagsbjudning eller mittpunkten för en mysig kväll med vänner och familj. En välkomponerad och vacker bricka imponerar inte bara gästerna utan ger också en unik smakupplevelse där ostar och tillbehör samspelar och förhöjer varandras smaker. Men känner du dig verkligen trygg med hur du lägger upp en ostbricka på bästa möjliga sätt?

I denna artikel kommer vi att utforska konsten att skapa en perfekt bricka. Processen innefattar nämligen flera olika delar, från att välja de bästa ostarna och tillbehören till att presentera dem på ett inbjudande och kreativt sätt. Vare sig du är en entusiast eller en nyfiken nybörjare kommer du att få inspiration och praktiska tips för att sätta samman och lägga upp den perfekta ostbrickan för alla tillfällen.

Få tips på hur du lägger upp en ostbricka här

Nedan delar vi med oss av ett fåtal utvalda tips. Du kan dock få fler tips på hur du lägger upp en ostbricka här. Vad vi dock kan säga rent generellt är att en bra bricka bör innehålla en variation av smaker, texturer och färger. Detta för att skapa en njutbar och balanserad upplevelse. Här är några förslag på hur du kan lägga upp det hela:

  • Välj ostar. Plocka 4-6 olika sorters ostar för att representera olika smaker och konsistenser. Inkludera exempelvis en mjuk ost (t.ex. brie eller camembert), en halvmjuk ost (t.ex. taleggio eller gouda), en hård ost (t.ex. cheddar eller manchego) och en blåmögelost (t.ex. gorgonzola eller stilton).
  • Variera formen på ostarna. Skär ostarna i olika former och storlekar. Du kan skiva hårda ostar, klyfta mjuka ostar och smula blåmögelost.
  • Arrangera ostarna. Lägg osten i en cirkel eller en linje på en stor tallrik, en skärbräda eller en särskild ostbricka. Lämna ett utrymme mellan ostarna för att undvika att smaken överförs mellan de olika ostarna.
  • Komplettera med rätt tillbehör. Servera osten med olika sorters kex, bröd och knäckebröd. Inkludera några sötare alternativ, som till exempel fruktbröd eller kanelkakor.

Vem bör gå en kurs i UGL i Göteborg?

Det har på senare år blivit väldigt populärt att gå ledarskapsutbildningar såsom kurser i UGL i Göteborg. Allt fler personer har sökt sig till dessa utbildningar och kurser i syfte att utveckla sitt ledarskap och sin förmåga att fungera bra i en grupp. Men vem riktar sig egentligen dessa kurser till och bör du själv anmäla dig till en sådan? Läs vidare för att få svaret!

3 olika yrkesgrupper som bör gå en kurs i UGL i Göteborg

En kurs i UGL i Göteborg riktar sig egentligen till alla personer som är intresserade av ledarskap och gruppdynamik. Därmed kan mer eller mindre vem som helst dra nytta av att gå en sådan kurs. Med detta sagt lämpar de sig kanske allra bäst för:

  • Aspirerande chefer och ledare. Är du en person som är sugen på att i framtiden bli en chef eller ledare? Då kan du med fördel söka dig till en sådan här kurs för att få lära dig mer om ledarskap och gruppdynamik. Detta är nämligen viktiga kunskaper att ha med sig i bagaget när du eventuellt når fram till denna punkt lite senare i din karriär. Genom att gå en sådan här kurs får du ett bra fundament att sedan bygga vidare på när det kommer till att leda en arbetsgrupp, fatta välgrundade beslut och tillsammans med ditt team nå de uppsatta målen.
  • Entreprenörer och företagare. En annan grupp människor som med fördel skulle kunna gå en kurs i UGL i Göteborg är entreprenörer och företagare. Även dessa kan nämligen ha mycket att tjäna på att lära sig lite mer om ledarskap och gruppdynamik. Dessutom kan de kanske tillskansa sig vissa verktyg genom kursen som hjälper dem att driva sina företaget på ett lite bättre och mer effektivt sätt. Vikten av att fatta de rätta besluten och att motivera de anställda bör aldrig underskattas!
  • Nya medarbetare. Även helt nya medarbetare som kanske till och med är nyutexaminerade och just har fått in sina fötter på arbetsmarknaden kan med fördel gå dessa kurser. I dessa fall kanske det handlar lite mer om just gruppdynamiken och att fungera i grupp än att leda andra människor. Men alla de olika moment som behandlas på kurserna är värdefulla att lägga sig till med.

Så installerar du en övervakningskamera i hemmet

Har du köpt in en ny och fin övervakningskamera som du nu ska installera? Då är det lätt att förstå att du kanske känner dig lite överväldigad. Du behöver dock inte oroa dig utan här kan du läsa dig till hur du bör gå tillväga. Vi går igenom processen och förklarar hur du gör för att få till en riktigt bra installation.

Tidigare var nämligen dessa system så pass komplexa att du behövde hjälp av en professionell installatör. Idag finns det dock många kamerasystem som du själv kan installera därhemma. Med detta sagt finns det fortfarande vissa system där du inte får utföra installationen själv. Så kan till exempel fallet vara om du väljer att köpa din övervakningskamera från ett larmföretag.

Exakt hur svårt det är att utföra installationen varierar beroende på hur komplext kamerasystemet ifråga är. Det kan röra sig om allt från en enkel liten kamera som du installerar trådlöst till betydligt mer komplexa system med flertalet kameror. Fortsätt att läsa för att få mer information om hur en genomsnittlig installation går till!

Installera din övervakningskamera på följande sätt

Det är viktigt att du först planerar hela processen och väljer var din övervakningskamera ska placeras. Därefter installerar du den på följande sätt:

  • Montera kameran lagom högt upp. Montera kameran på en plats där den inte kan nås av potentiella brottslingar. Du vill inte att det ska vara lätt att komma åt kameran och mixtra med den. Samtidigt bör den inte sitta alltför högt upp då du vill kunna identifiera gärningsmän utifrån deras ansikten.
  • Kontrollera signalstyrkan. Säkerställ att din trådlösa internetuppkoppling är tillräckligt stark. Ju längre ifrån din router som kameran placeras desto svårare kan det vara att få en tillräckligt stark WiFi-signal. Om du installerar flera olika kameror bör du testa signalstyrkan på varje enskild plats där du monterar en kamera. Detta steg gäller förstås endast för övervakningskameror som är trådlöst anslutna till ditt hemmanätverk.
  • Tänk på integriteten. Se till så du inte bryter mot reglerna över kameraövervakning. Det är viktigt att till exempel dina grannars integritet värnas.

Genom att följa dessa steg bör du lyckas med din installation!

Bra att samarbeta med bemanningsföretag för läkare

Många svenska vårdgivare samarbetar redan med vårdbemanningsföretag. De har upptäckt de betydande fördelar som det för med sig att ha ett bemanningsföretag för läkare vid sin sida. Nedan belyser vi tre av de viktigaste fördelarna, så läs vidare för att ta del av dem!

Ett bemanningsföretag för läkare är en ovärderlig samarbetspartner

När ni tar hjälp med bemanningen genom att outsourca den till ett vårdbemanningsföretag kan ni spara en hel del resurser. Möjligheten är stor att ni sparar såväl tid som pengar på att göra detta. Till fördelarna med denna lösning hör att ni:

  • Får en samarbetspartner som bryr sig om ert behov.
    Denna punkt på listan är precis så viktig som du förmodligen föreställer dig. Ett bra vårdbemanningsföretag ger dig inte bara ett antal kandidater och hör sedan inte av sig igen. Detta kan de förvisso göra om det är precis vad ni behöver och önskar er. Men i annat fall samarbetar de gärna lite närmare och försöker sätta sig in i ert unika behov. Därmed kan de lätt möta ert behov av kvalificerad vårdpersonal så fort behovet uppstår.
  • Slipper lägga tid på att granska kandidaterna.
    Detta är en av de största fördelarna med att samarbeta med ett bemanningsföretag för läkare. Fördelen med detta är att det ofta är en svår och tidsödande process att granska de kandidater som finns att tillgå. Detta kan förstås göras in-house men det är än enklare och desto mer effektivt att lägga ut denna uppgift på en samarbetspartner. Detta är alltså precis vad ni kan göra när ni väljer att samarbeta med ett bra bemanningsföretag. De granskar de kandidater som tas in och därmed blir vårdbemanningen betydligt mer kvalitetssäkrad!
  • Får hjälp och support genom hela processen.
    Det bemanningsföretag som ni har anlitat finns alltid vid er sida genom hela processen. Vårdsektorn kan som bekant vara ganska utmanande på olika sätt. Därför är det fördelaktigt att ha en stabil samarbetspartner vid sin sida som alltid finns tillgänglig vid behov. Då kan ni nämligen höra av dig till dem för att få hjälp och support när det behövs. Det kan till exempel handla om att ni har frågor eller plötsligt får ytterligare vakanser.

Kataloger över Svenska hemsidor

En länkkatalog, även kallat ett webbregister, är en sajt som indexerar andra webbplatser. I detta hänseende påminner registret i mångt och mycket om en sökmotor. Men faktum är att det finns stora och viktiga nyansskillnader mellan sajter som exempelvis onlinelistan.com och Google. Läs vidare så ska vi berätta vilka dessa skillnader är!

När internet fortfarande var ett nytt fenomen ägde inte mer än en handfull individer en hemsida. Det fanns väldigt få internetuppkopplade datorer och därmed inte heller särskilt mycket pengar att tjäna på webben. Idag är dock saken en helt annan, både vad gäller antalet sajter och pengaflödet på internet.

Tidigare var du tvungen att kunna domännamnet för att kunna surfa in på en webbsida. Detta då sökmotorer som Bing och Google inte fanns vid denna tid. Med tiden kom dock allt fler webbplatser att dyka upp på webben och det blev bara svårare och svårare att hålla koll på alla domännamn. Därför tog några fiffiga personer en smart lösning: att lagra länkarna till de olika webbplatserna i en databas. Så uppfanns webbregistren och det är alltså ur denna idé som onlinelistan.com är sprungen.

Detta skiljer kataloger från sökmotorer

Du kanske undrar varför du skulle vilja lista din webbplats i en katalog som https://onlinelistan.com? Varför skulle någon bry sig om att söka där när man har tillgång till Yahoo, Bing och Google, kanske du undrar? Svaret är att sökmotorer fungerar på ett helt annat sätt en ett webbregister. Sökmotorerna hittar information på din sajt och presenterar denna i sökresultatet. Du har dock ganska begränsad kontroll över vilken information som ska visas och inte.

Ett webbregister fungerar istället så här:

  • En webbsajt läggs till med en listning och listas alltså bara en enda gång.
  • Du behöver själv lägga till en titel, webbadress, kategori m.m.
  • Sajterna delas in i olika kategorier utifrån vilka ämnen de handlar om.
  • Besökare klickar sig sedan in på exempelvis onlinelistan.com och väljer och vrakar bland de olika kategorierna.
  • I varje kategori finns ytterligare kategorier, s.k. underkategorier. Och i slutändan innehåller kategorierna en eller flera sajter inom den aktuella nischen.

Detta sätt att indexera och göra webbsidor sökbara är alltså den främsta skillnaden mellan sökmotorer och webbregister.

Ett överfallslarm gör din butik lite tryggare

Ett överfallslarm kan ha lite olika utseenden men ser vanligtvis ut som en slags nödknapp. Denna knapp kanske inte ser särskilt imponerande ut för omvärlden men kan vara ack så viktig. Den är nämligen kopplad till ett larm som säkerställer att medarbetarna i din butik är trygga på jobbet. Här går vi igenom ett antal olika skäl till att du som butiksägare bör investera i ett sådant larm.

Därför bör du investera i ett överfallslarm till din butik

Det finns flera anledningar att trygga personalens säkerhet med ett överfallslarm i butiken:

  • Larmet garanterar personalens trygghet på arbetsplatsen. Medarbetarnas säkerhet är någonting som aldrig bör negligeras eller kompromissas. Det inträffar titt som tätt incidenter som gör oss påminda om hur viktigt det är att personalen kan känna sig trygga på sin arbetsplats. Ett överfallslarm är en investering som effektivt löser detta problem. Det är en investering som såväl minskar risken för skador på personalen som gör det enkelt att skyndsamt tillkalla polis. Det är nämligen inte alltid som den medarbetare som utsätts för våld kan lyfta på luren och slå larmnumret. Att trycka på en enkel knapp är ofta en enklare och mer diskret åtgärd.
  • Investeringen är effektiv men prisvärd. Har du drivit din butik under många år? Då har du säkert varit med om mycket och sett det mesta. Du känner säkert också till situationer där företag spenderar ohemula summor pengar på mindre effektiva säkerhetsåtgärder på arbetsplatsen. Även om intentionerna säkerligen är goda är det viktigt att en investering i säkerhet är effektiv. Ett överfallslarm är just detta samtidigt som investeringen också är prisvärd och kostnadseffektiv. Du kan därmed slå två flugor i en smäll genom att investera i ett sådant larm.
  • En effektiv knapp som kan vara räddaren i nöden. En medarbetare som jobbar i en butik kan utsättas för hot från många olika håll. Övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning fyller en funktion när det kommer till att skydda butiken från externa hot. Men hotet kan även komma från insidan, d.v.s. inifrån butiken. Och att då ha en enkel men effektiv lösning som ett överfallslarm kan göra all skillnad i världen.

Catering i Stockholm fördelaktigt för kontoret

Driver du ett företag och har funderat på att beställa catering i Stockholm? Att erbjuda dina medarbetare läckra måltider är fördelaktigt på flera olika sätt. Här kommer vi att kika närmare på några av de främsta fördelarna!

Fördelarna med att beställa catering i Stockholm

När ditt företag beställer catering förser du medarbetarna i företaget med mat och dryck. Genom att anlita en lokal cateringfirma kan du till exempel lyxa till lunchen eller tillhandahålla mat i samband med ett event. Oavsett anledning är detta ett enkelt och effektivt sätt att hålla medarbetarna nöjda och glada. Medarbetare som äter tillsammans bygger nämligen enklare affärsmässiga förhållanden. Dessutom gillar många människor att avnjuta en god måltid tillsammans med andra som en social aktivitet. Så genom att beställa catering i Stockholm skapar du en positiv arbetsmiljö för dina anställda.

Detta är några av de många fördelarna med att erbjuda mat och dryck genom catering:

  • stärkt arbetsmoral och företagskultur
  • enklare att attrahera och behålla kompetenta medarbetare
  • optimerad tidsanvändning
  • ökad produktivitet
  • du främjar goda matvanor
  • dina medarbetare förs samman i ett socialt sammanhang.

Catering stärker arbetsmoralen och företagskulturen

Den genomsnittlige kontorsarbetaren spenderar en stor del av dygnet på kontoret. Därför är det viktigt att dina medarbetare faktiskt tycker om att vistas på kontoret och erbjuds en meningsfull tillvaro. Genom att beställa catering i Stockholm kan du erbjuda dina anställda möjligheten att koppla av, äta och socialisera med sina kollegor. På så sätt stärks företagskulturen och arbetsmoralen.

Dessutom är sannolikheten stor att nöjda medarbetare väljer att stanna kvar på företaget och fortsätta att utvecklas. Att erbjuda mat och dryck genom catering är med andra ord ett effektivt sätt att attrahera och behålla kompetent personal.

Beställ catering i Stockholm och optimera tidsanvändningen

Kontorsarbetare lämnar ofta kontoret för att äta lunch ute. Det kan innebär att hela deras lunchrast (eller ibland mer) går åt till att luncha utanför kontoret. En bieffekt av att tillhandahålla lunch via catering är att tidsanvändningen optimeras. För när den färdiga maten sammanförs med dina medarbetare behöver de inte ge sig ut i jakt på någonting att äta. Även om du inte kan erbjuda catering varje dag kan det alltså finnas fördelar med att göra detta emellanåt!

Båttillbehör– fynda de bästa prylarna

När man är ute till sjöss är det mer än bara hur båten fungerar att tänka på. På båten finns mängder med båttillbehör och det är viktigt att veta hur de fungerar. Det är även viktigt att veta vilka båttillbehör som ska finnas på båten.

Fynda båttillbehör

Idag finns det flera legitimerade återförsäljare som säljer båttillbehör. Båtar fungerar riktigt bra att köpa på en andrahandsmarknad, däremot tillbehör kan vara bra att införskaffa sig nytt från auktoriserade återförsäljare. Eftersom prylar som ankare, flytvästar, nödljus och båtstegar slits med tiden bör man köpa det nytt. Säkerhetstänket kommer alltid först och när olyckan är framme vill man inte använda sig av trasiga rep eller riskera att drunkna i en gammal flytväst.

  • Om man vill fynda båttillbehör till bra priser är det smart att besöka båtmässor där företagen oftast har bra utförsäljningar eller rabatter.
  • Företagen som säljer båttillbehör brukar också ha auktioner där utgångspriserna är mycket låga.
  • Det är vanligt att många återförsäljare har stora outlets eller utförsäljningar i slutet av båtsäsongen, då är det bra att passa på att fynda de tillbehören man är ute efter.

Tips på tillbehör

Eftersom tillbehören aldrig tar slut kan det vara svårt att veta vad man vill skaffa. Först och främst ska man skaffa de tillbehören som måste finnas för säkerheten ombord som exempelvis en brandsläckare. Efter det kan man börja kolla på lite roligare tillbehör som kanske hör till ens hobby. Om man är fiskeintresserad kan det vara riktigt roligt att införskaffa fiskeprylar som kan vara på båten.

Spöhållare

En spöhållare är ett måste vid trollingfiske och det finns flera olika varianter att välja på beroende på hur man fiskar. Om man trollar med många spön väljer man ofta en spöhållare som står rakt upp, det ger möjlighet till att ha många spön på liten yta i båten. Spöna står stabilt i spöhållaren utan att ramla ut och skada en själv eller båten. Desto fler spöhållare ju fler spön går att använda vid fisket. Om man har möjlighet till många spön ökar chansen att få fisk. Det gäller även att det går lätt att plocka ut spöt ur hållaren vid ett mothugg.

Hitta en billigare mobil lösning med seniorabonnemang

Seniorrabatt — ja tack! Det är lite märkligt egentligen, hur många företag länge har haft ungdomsrabatter och liknande, men att dessa rabatter inte finns för seniorer, trots att många i den här gruppen också har en begränsad ekonomi. Men sedan en tid tillbaka finns det bra alternativ bland mobilabonnemangen även för seniorer och pensionärer, som utifrån födelsedatum kan få en särskild seniorrabatt. Med ett seniorabonnemang kan man spara många hundralappar i månaden, så det är väl värt att leta efter rabatten.

Kriterier för att kunna teckna ett seniorabonnemang

De flesta operatörer tar en kreditupplysning på den personen som ansöker om ett telefonabonnemang, och det är inga undantag för seniorer. Men i de allra flesta fall beviljas abonnemanget, anledningar till avslag är om man har skulder hos kronofogden eller flertalet betalningsanmärkningar. Utöver detta grundläggande kriterium ska man i de flesta fall vara 65 år fyllda, eller ha beviljats pension i förtid och kunna styrka detta, för att kvalificera sig för ett seniorabonnemang. Om allt går som förväntat får man besked från operatören ganska snabbt, ofta inom en vecka.

Fyra fördelar med seniorabonnemang

  • Priset brukar definitivt ses som den största fördelen, och det är det enskilt tyngsta argumentet för att välja ett seniorabonnemang. Genom att minska sina kostnader för telefoni så blir det mer pengar över till annat, och det är ju inte fel.
  • Beroende på ens mobilanvändande kan man hitta seniorabonnemang som riktar in sig mot just de behov man har. Kanske ringer man mest med video nu för tiden och vill ha mycket data, eller så använder man knappt surffunktionen i telefonen och vill istället ha billiga samtal och sms. Det brukar gå att hitta rätt abonnemang för nästan alla behov.
  • Idag finns det seniorabonnemang i nästan alla nät, vilket betyder att de är tillgängliga oavsett var i Sverige man bor. Ett hett tips är att kolla på en täckningskarta för de olika operatörerna innan man bestämmer sig för vilken man ska välja.
  • Förr var det vanligt att abonnemang krävde att man tecknade sig på lång bindningstid, varför det ofta var mer ekonomiskt att använda kontantkort. Idag finns den anledningen knappt kvar; det är ganska ovanligt med bindningstid om man inte väljer att köpa till en telefon på avbetalning. Däremot blir det ibland billigare månadsavgift om man kan tänka sig att ha en bindningstid, så det kan trots allt vara värt att överväga.

Vanliga frågor om stambyte

En av de mest förekommande frågorna vid byte av en fastighets stammar är hur lång tid ett stambyte i Stockholm tar att göra färdigt. Det tar 1 – 2 år om ett vanligt stambyte ska ske. Men det påverkar bara de som bor i lägenheterna under mellan 6 och 8 veckor. Det finns även flera faktorer som kan påverka tidsaspekten.

Från idé till planering och genomförande av stambyte i Stockholm

Stambyte är ett mycket stort renoveringsprojekt och kräver därmed en lång planering. Först undersöks rören för att avgöra när stambyte behöver ske. Visar undersökningen att rören behöver bytas ut undersöker byggkonsulter vidare i vilken omfattning som arbetet ska ske.

Samtidigt måste de som bor i lägenheterna få information om att stambyte behöver ske samt hur detta påverkar deras boende under renoveringsperioden. Det är i detta läge som frågor uppstår som exempelvis:

  • Hur lång tid tar ett stambyte?
    Det frågan syftar på är hur lång tid det tar att genomföra renovering i lägenheten, inte hela projektets löptid. Man kan räkna med ungefär 6 till 8 veckor som hantverkarna behöver vara i lägenheterna.
  • Kan vi bo kvar under renoveringen?
    Ja, i de allra flesta fall kan de boende bo kvar under renoveringen. Men det innebär att man får bo i ca 2 månader ”i renoveringen” med allt vad det innebär. Exempelvis kommer hantverkare att arbeta dagtid och toalett samt dusch kan vara avstängd.
  • Kommer hyran höjas?
    ”Kommer hyran höjas?” är tillsammans med ”Hur lång tid tar ett stambyte?” en av de mest vanliga frågorna. En oro finns hos lägenhetsinnehavarna att hyran ska bli mycket dyrare efter stambytet – vilket det även kan bli.

Hur lång tid tar ett stambyte?

Ett partiellt stambyte innebär att delar av stambytet sker successivt. Detta kan ske över en lång period av 1 – 10 år. Från att frågan lyftes kring stambyte till att detta är genomfört kan det alltså vara över 10 år. Men det betyder inte att frågan ligger på is – bara att det är en längre arbetsprocess och det stora stambytet inte behövde genomföras omgående.

Även om hyresgästerna motsätter sig

En annan punkt som kan göra att stambytet drar ut på tiden är om hyresgästerna motsätter sig stambytet. Detta kan ske just utifrån att de är rädda att avgiften ska höjas så mycket att de inte har råd att bo kvar. Samtidigt är detta en renovering som inte bara kan ”skjutas upp” då dåliga rör kan skapa stora ekonomiska förluster via vattenskador.

Sida 1 av 2

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén