Näringsrapport

Företagsinformation och branschöversikt

Kataloger över Svenska hemsidor

En länkkatalog, även kallat ett webbregister, är en sajt som indexerar andra webbplatser. I detta hänseende påminner registret i mångt och mycket om en sökmotor. Men faktum är att det finns stora och viktiga nyansskillnader mellan sajter som exempelvis onlinelistan.com och Google. Läs vidare så ska vi berätta vilka dessa skillnader är!

När internet fortfarande var ett nytt fenomen ägde inte mer än en handfull individer en hemsida. Det fanns väldigt få internetuppkopplade datorer och därmed inte heller särskilt mycket pengar att tjäna på webben. Idag är dock saken en helt annan, både vad gäller antalet sajter och pengaflödet på internet.

Tidigare var du tvungen att kunna domännamnet för att kunna surfa in på en webbsida. Detta då sökmotorer som Bing och Google inte fanns vid denna tid. Med tiden kom dock allt fler webbplatser att dyka upp på webben och det blev bara svårare och svårare att hålla koll på alla domännamn. Därför tog några fiffiga personer en smart lösning: att lagra länkarna till de olika webbplatserna i en databas. Så uppfanns webbregistren och det är alltså ur denna idé som onlinelistan.com är sprungen.

Detta skiljer kataloger från sökmotorer

Du kanske undrar varför du skulle vilja lista din webbplats i en katalog som https://onlinelistan.com? Varför skulle någon bry sig om att söka där när man har tillgång till Yahoo, Bing och Google, kanske du undrar? Svaret är att sökmotorer fungerar på ett helt annat sätt en ett webbregister. Sökmotorerna hittar information på din sajt och presenterar denna i sökresultatet. Du har dock ganska begränsad kontroll över vilken information som ska visas och inte.

Ett webbregister fungerar istället så här:

  • En webbsajt läggs till med en listning och listas alltså bara en enda gång.
  • Du behöver själv lägga till en titel, webbadress, kategori m.m.
  • Sajterna delas in i olika kategorier utifrån vilka ämnen de handlar om.
  • Besökare klickar sig sedan in på exempelvis onlinelistan.com och väljer och vrakar bland de olika kategorierna.
  • I varje kategori finns ytterligare kategorier, s.k. underkategorier. Och i slutändan innehåller kategorierna en eller flera sajter inom den aktuella nischen.

Detta sätt att indexera och göra webbsidor sökbara är alltså den främsta skillnaden mellan sökmotorer och webbregister.

Ett överfallslarm gör din butik lite tryggare

Ett överfallslarm kan ha lite olika utseenden men ser vanligtvis ut som en slags nödknapp. Denna knapp kanske inte ser särskilt imponerande ut för omvärlden men kan vara ack så viktig. Den är nämligen kopplad till ett larm som säkerställer att medarbetarna i din butik är trygga på jobbet. Här går vi igenom ett antal olika skäl till att du som butiksägare bör investera i ett sådant larm.

Därför bör du investera i ett överfallslarm till din butik

Det finns flera anledningar att trygga personalens säkerhet med ett överfallslarm i butiken:

  • Larmet garanterar personalens trygghet på arbetsplatsen. Medarbetarnas säkerhet är någonting som aldrig bör negligeras eller kompromissas. Det inträffar titt som tätt incidenter som gör oss påminda om hur viktigt det är att personalen kan känna sig trygga på sin arbetsplats. Ett överfallslarm är en investering som effektivt löser detta problem. Det är en investering som såväl minskar risken för skador på personalen som gör det enkelt att skyndsamt tillkalla polis. Det är nämligen inte alltid som den medarbetare som utsätts för våld kan lyfta på luren och slå larmnumret. Att trycka på en enkel knapp är ofta en enklare och mer diskret åtgärd.
  • Investeringen är effektiv men prisvärd. Har du drivit din butik under många år? Då har du säkert varit med om mycket och sett det mesta. Du känner säkert också till situationer där företag spenderar ohemula summor pengar på mindre effektiva säkerhetsåtgärder på arbetsplatsen. Även om intentionerna säkerligen är goda är det viktigt att en investering i säkerhet är effektiv. Ett överfallslarm är just detta samtidigt som investeringen också är prisvärd och kostnadseffektiv. Du kan därmed slå två flugor i en smäll genom att investera i ett sådant larm.
  • En effektiv knapp som kan vara räddaren i nöden. En medarbetare som jobbar i en butik kan utsättas för hot från många olika håll. Övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning fyller en funktion när det kommer till att skydda butiken från externa hot. Men hotet kan även komma från insidan, d.v.s. inifrån butiken. Och att då ha en enkel men effektiv lösning som ett överfallslarm kan göra all skillnad i världen.

Catering i Stockholm fördelaktigt för kontoret

Driver du ett företag och har funderat på att beställa catering i Stockholm? Att erbjuda dina medarbetare läckra måltider är fördelaktigt på flera olika sätt. Här kommer vi att kika närmare på några av de främsta fördelarna!

Fördelarna med att beställa catering i Stockholm

När ditt företag beställer catering förser du medarbetarna i företaget med mat och dryck. Genom att anlita en lokal cateringfirma kan du till exempel lyxa till lunchen eller tillhandahålla mat i samband med ett event. Oavsett anledning är detta ett enkelt och effektivt sätt att hålla medarbetarna nöjda och glada. Medarbetare som äter tillsammans bygger nämligen enklare affärsmässiga förhållanden. Dessutom gillar många människor att avnjuta en god måltid tillsammans med andra som en social aktivitet. Så genom att beställa catering i Stockholm skapar du en positiv arbetsmiljö för dina anställda.

Detta är några av de många fördelarna med att erbjuda mat och dryck genom catering:

  • stärkt arbetsmoral och företagskultur
  • enklare att attrahera och behålla kompetenta medarbetare
  • optimerad tidsanvändning
  • ökad produktivitet
  • du främjar goda matvanor
  • dina medarbetare förs samman i ett socialt sammanhang.

Catering stärker arbetsmoralen och företagskulturen

Den genomsnittlige kontorsarbetaren spenderar en stor del av dygnet på kontoret. Därför är det viktigt att dina medarbetare faktiskt tycker om att vistas på kontoret och erbjuds en meningsfull tillvaro. Genom att beställa catering i Stockholm kan du erbjuda dina anställda möjligheten att koppla av, äta och socialisera med sina kollegor. På så sätt stärks företagskulturen och arbetsmoralen.

Dessutom är sannolikheten stor att nöjda medarbetare väljer att stanna kvar på företaget och fortsätta att utvecklas. Att erbjuda mat och dryck genom catering är med andra ord ett effektivt sätt att attrahera och behålla kompetent personal.

Beställ catering i Stockholm och optimera tidsanvändningen

Kontorsarbetare lämnar ofta kontoret för att äta lunch ute. Det kan innebär att hela deras lunchrast (eller ibland mer) går åt till att luncha utanför kontoret. En bieffekt av att tillhandahålla lunch via catering är att tidsanvändningen optimeras. För när den färdiga maten sammanförs med dina medarbetare behöver de inte ge sig ut i jakt på någonting att äta. Även om du inte kan erbjuda catering varje dag kan det alltså finnas fördelar med att göra detta emellanåt!

Båttillbehör– fynda de bästa prylarna

När man är ute till sjöss är det mer än bara hur båten fungerar att tänka på. På båten finns mängder med båttillbehör och det är viktigt att veta hur de fungerar. Det är även viktigt att veta vilka båttillbehör som ska finnas på båten.

Fynda båttillbehör

Idag finns det flera legitimerade återförsäljare som säljer båttillbehör. Båtar fungerar riktigt bra att köpa på en andrahandsmarknad, däremot tillbehör kan vara bra att införskaffa sig nytt från auktoriserade återförsäljare. Eftersom prylar som ankare, flytvästar, nödljus och båtstegar slits med tiden bör man köpa det nytt. Säkerhetstänket kommer alltid först och när olyckan är framme vill man inte använda sig av trasiga rep eller riskera att drunkna i en gammal flytväst.

  • Om man vill fynda båttillbehör till bra priser är det smart att besöka båtmässor där företagen oftast har bra utförsäljningar eller rabatter.
  • Företagen som säljer båttillbehör brukar också ha auktioner där utgångspriserna är mycket låga.
  • Det är vanligt att många återförsäljare har stora outlets eller utförsäljningar i slutet av båtsäsongen, då är det bra att passa på att fynda de tillbehören man är ute efter.

Tips på tillbehör

Eftersom tillbehören aldrig tar slut kan det vara svårt att veta vad man vill skaffa. Först och främst ska man skaffa de tillbehören som måste finnas för säkerheten ombord som exempelvis en brandsläckare. Efter det kan man börja kolla på lite roligare tillbehör som kanske hör till ens hobby. Om man är fiskeintresserad kan det vara riktigt roligt att införskaffa fiskeprylar som kan vara på båten.

Spöhållare

En spöhållare är ett måste vid trollingfiske och det finns flera olika varianter att välja på beroende på hur man fiskar. Om man trollar med många spön väljer man ofta en spöhållare som står rakt upp, det ger möjlighet till att ha många spön på liten yta i båten. Spöna står stabilt i spöhållaren utan att ramla ut och skada en själv eller båten. Desto fler spöhållare ju fler spön går att använda vid fisket. Om man har möjlighet till många spön ökar chansen att få fisk. Det gäller även att det går lätt att plocka ut spöt ur hållaren vid ett mothugg.

Hitta en billigare mobil lösning med seniorabonnemang

Seniorrabatt — ja tack! Det är lite märkligt egentligen, hur många företag länge har haft ungdomsrabatter och liknande, men att dessa rabatter inte finns för seniorer, trots att många i den här gruppen också har en begränsad ekonomi. Men sedan en tid tillbaka finns det bra alternativ bland mobilabonnemangen även för seniorer och pensionärer, som utifrån födelsedatum kan få en särskild seniorrabatt. Med ett seniorabonnemang kan man spara många hundralappar i månaden, så det är väl värt att leta efter rabatten.

Kriterier för att kunna teckna ett seniorabonnemang

De flesta operatörer tar en kreditupplysning på den personen som ansöker om ett telefonabonnemang, och det är inga undantag för seniorer. Men i de allra flesta fall beviljas abonnemanget, anledningar till avslag är om man har skulder hos kronofogden eller flertalet betalningsanmärkningar. Utöver detta grundläggande kriterium ska man i de flesta fall vara 65 år fyllda, eller ha beviljats pension i förtid och kunna styrka detta, för att kvalificera sig för ett seniorabonnemang. Om allt går som förväntat får man besked från operatören ganska snabbt, ofta inom en vecka.

Fyra fördelar med seniorabonnemang

  • Priset brukar definitivt ses som den största fördelen, och det är det enskilt tyngsta argumentet för att välja ett seniorabonnemang. Genom att minska sina kostnader för telefoni så blir det mer pengar över till annat, och det är ju inte fel.
  • Beroende på ens mobilanvändande kan man hitta seniorabonnemang som riktar in sig mot just de behov man har. Kanske ringer man mest med video nu för tiden och vill ha mycket data, eller så använder man knappt surffunktionen i telefonen och vill istället ha billiga samtal och sms. Det brukar gå att hitta rätt abonnemang för nästan alla behov.
  • Idag finns det seniorabonnemang i nästan alla nät, vilket betyder att de är tillgängliga oavsett var i Sverige man bor. Ett hett tips är att kolla på en täckningskarta för de olika operatörerna innan man bestämmer sig för vilken man ska välja.
  • Förr var det vanligt att abonnemang krävde att man tecknade sig på lång bindningstid, varför det ofta var mer ekonomiskt att använda kontantkort. Idag finns den anledningen knappt kvar; det är ganska ovanligt med bindningstid om man inte väljer att köpa till en telefon på avbetalning. Däremot blir det ibland billigare månadsavgift om man kan tänka sig att ha en bindningstid, så det kan trots allt vara värt att överväga.

Vanliga frågor om stambyte

En av de mest förekommande frågorna vid byte av en fastighets stammar är hur lång tid ett stambyte i Stockholm tar att göra färdigt. Det tar 1 – 2 år om ett vanligt stambyte ska ske. Men det påverkar bara de som bor i lägenheterna under mellan 6 och 8 veckor. Det finns även flera faktorer som kan påverka tidsaspekten.

Från idé till planering och genomförande av stambyte i Stockholm

Stambyte är ett mycket stort renoveringsprojekt och kräver därmed en lång planering. Först undersöks rören för att avgöra när stambyte behöver ske. Visar undersökningen att rören behöver bytas ut undersöker byggkonsulter vidare i vilken omfattning som arbetet ska ske.

Samtidigt måste de som bor i lägenheterna få information om att stambyte behöver ske samt hur detta påverkar deras boende under renoveringsperioden. Det är i detta läge som frågor uppstår som exempelvis:

  • Hur lång tid tar ett stambyte?
    Det frågan syftar på är hur lång tid det tar att genomföra renovering i lägenheten, inte hela projektets löptid. Man kan räkna med ungefär 6 till 8 veckor som hantverkarna behöver vara i lägenheterna.
  • Kan vi bo kvar under renoveringen?
    Ja, i de allra flesta fall kan de boende bo kvar under renoveringen. Men det innebär att man får bo i ca 2 månader ”i renoveringen” med allt vad det innebär. Exempelvis kommer hantverkare att arbeta dagtid och toalett samt dusch kan vara avstängd.
  • Kommer hyran höjas?
    ”Kommer hyran höjas?” är tillsammans med ”Hur lång tid tar ett stambyte?” en av de mest vanliga frågorna. En oro finns hos lägenhetsinnehavarna att hyran ska bli mycket dyrare efter stambytet – vilket det även kan bli.

Hur lång tid tar ett stambyte?

Ett partiellt stambyte innebär att delar av stambytet sker successivt. Detta kan ske över en lång period av 1 – 10 år. Från att frågan lyftes kring stambyte till att detta är genomfört kan det alltså vara över 10 år. Men det betyder inte att frågan ligger på is – bara att det är en längre arbetsprocess och det stora stambytet inte behövde genomföras omgående.

Även om hyresgästerna motsätter sig

En annan punkt som kan göra att stambytet drar ut på tiden är om hyresgästerna motsätter sig stambytet. Detta kan ske just utifrån att de är rädda att avgiften ska höjas så mycket att de inte har råd att bo kvar. Samtidigt är detta en renovering som inte bara kan ”skjutas upp” då dåliga rör kan skapa stora ekonomiska förluster via vattenskador.

DIY tips för händiga

I vårt västerländska samhälle går det att få tag på bokstavligen vad som helst, vare sig det handlar om mat, kläder, bilar eller möbler. Med god ekonomi går det att köpa otroligt mycket av dessa saker, men det går även att göra det själv. DIY är en term som står för Do It Yourself – gör det på egen hand. Genom att ta del av några vanliga DIY tips kan man skapa saker istället för att köpa dem. Även om det är kul att gå att shoppa, så finns det inget som är mer tillfredsställande än att göra något själv och att kunna njuta av ens skapelse. Dessutom så är det ofta lättare än man tror att skapa saker, och man kan spara både tid och pengar.

Vad kan man göra själv?

Förr i tiden var det vanligare att skapa olika saker, och det fanns färre saker att köpa färdigt. Idag är det inte så många som ens tänker tanken att skapa något själv, men faktum är att man kan skapa så otroligt många saker på egen hand. Det finns såklart gränser på vad man kan skapa, eftersom vissa saker kräver speciell kunskap, verktyg eller material. Några vanliga, och ofta enkla saker att göra hemma innefattar:

  • Möbler och allt vad de innefattar; att bygga en egen möbel, måla eller renovera en gammal möbel.
  • Kläder: att sy kläder är relativt enkelt och det gör också att man kan få precis de kläder som man önskar. Det finns även enkla metoder för att färga kläderna.
  • Städmedel: skapa dina egna städmedel genom att använda naturliga produkter som bikarbonat och citronsyra.
  • Skönhetsprodukter: gör egna ansiktsmasker eller hårprodukter istället för att köpa dem i butik.

Det roliga med DIY

Fördelarna med att göra saker själv är många. Som sagt kan det spara både tid och pengar, men det är framförallt väldigt roligt! Att vara med i skapandeprocessen kräver kreativt tänkande och problemlösningsförmåga. Genom processen lär man sig många händiga saker som kan vara till stor nytta i framtiden. Det bästa av allt är att man har kontroll över produkten. Ingredienser, tillvägagångssätt och design bestämmer man helt själv! Genom att använda sig av olika internetforum hittar man många olika DIY tips.

Om kopplingen mellan WooCommerce och MTD

WooCommerce är ett E-handelssystem. MTD är ett nätverk distributörer av främst morgontidningar i Sverige. Ett litet plugin är kopplingen mellan dessa två…

Lär dig mer om WooCommerce

WooCommerce är ett E-handelssystem som kan användas på webbplatser som har WordPress som CSS-system. WordPress är alltså grunden till webbplatsen medan WooCommerce är ett plugin som skapar unika funktioner och tjänster. Att ladda hem samt aktivera WooCommerce är gratis och gör att en E-handel kan vara igång på någon timme. Det som däremot kostar är de administrativa tjänster som kopplas på. Detta med exempelvis betalningslösningar och logistiklösningar. Inom logistiklösningar hittas exempelvis ett plugin med namnet Woo Pacsoft Unifaun.

Lär dig mer om Woo Pacsoft Unifaun

Det som ”binder samman” WooCommerce med distributionsnätverket MTD är pluginet Woo Pacsoft Unifaun. Den information som lämnas vid en beställning (i en E-handel som har WooCommerce) skickas vidare (via pluginet) till Unifaun. Där används den automatiskt för att skapa de logistikordrar som behövs till MTD.

Lär dig mer om MTD

MTD är främst känt för att distribuera morgontidningar i Sverige. Det är även från denna service som de har sitt namn. Men över tid har tjänsten breddats och idag distribuerar de mer än bara tidningar. På dess hemsida nämns exempelvis:

  • Morgontidningar
  • Tidskrifter
  • Spelkuponger
  • Paket

Det som gör MTD unika är deras leveransmöjligheter. De levererar paket alla veckans dagar och kan leverera paket på platser där många andra logistikföretag inte har utkörning. Detta kan ske genom att de samordnar utkörning med distribution av exempelvis morgontidningar. MTD levererar ca 1 miljon leveranser varje natt, året om.

Lär dig mer om – Från WooCommerce till MTD

Som visas ovan går det att koppla samman WooCommerce med Unifaun och på detta sätt automatiskt skapa de logistikordrar som behövs för att skicka kollin med MTD. För exempelvis en E-handlare skapar detta flera tydliga fördelar. Framförallt handlar det om att få ett tydligare och snabbare flöde av information. Eftersom allt sker automatiskt är det enda som behöver genomföras är att logga in på Unifaun och skriva ut de ordrar som önskas. Det är även där som inställningar kan göras kring exempelvis vilken notifiering som ska användas samt om överföring av information ska ske automatiskt eller manuellt. Med andra ord när informationen ska skicka från WooCommerce till Unifaun.

Hur får man gratis juridisk rådgivning?

De flesta är någon gång i behov av juridisk rådgivning. Det kan till exempel handla om att man ska gå in i ett komplicerat avtal, en ekonomisk tvist eller en tvist om ett arv. Skälen kan helt enkelt vara många – och juristernas timkostnad kan för en del vara alldeles för höga.

Så hur ska man bära sig åt för att få juridisk rådgivning utan kostnad? I den här texten föreslår vi ett antal sätt att gå tillväga.

Genom Advokater

På många orter i landet går det att få upp till 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Det är kanske inte ett sätt att lösa ett stort, komplicerat fall – för det kan åtskilliga timmar krävas – men det är ett sätt att få hjälp kring hur man ska gå vidare. På marknaden finns mängder av jurister med olika specialiseringar, men samma variation finns kanske inte vid den här kostnadsfria rådgivningen. Har man väldigt nischade frågor får man kanske vara beredd på att ställa dem till en jurist som inte har spetskompetenser på just det området.

En tid är enkelt att boka på nätet. Det kan ta någon vecka eller två innan det finns en ledig tid för juridisk rådgivning just på din ort.

Pro bono

Inom delar av den juridiska världen är det vanligt att man erbjuder gratis juridisk rådgivning till personer som inte har råd att betala för det. Traditionen kommer ursprungligen från främst Storbritannien och USA, där många byråer lägger ned ett visst antal timmar varje år på sådana ärenden. Det är inte lika vanligt i Sverige – men det förekommer i ganska hög utsträckning även här.

På nätet

Det finns ett antal svenska tjänster på nätet där det är möjligt att få gratis rådgivning. Till exempel finns en tjänst där du kan ställa dina frågor kostnadsfritt, och få utförliga svar som kan hjälpa dig långt på vägen. Det finns även en mycket stor frågebank där du kan söka efter svar inom det område du behöver hjälp med.

På en populär svensk tjänst hittar du till exempel frågor som:

  • Vad är viktigt att tänka på när man ska starta enskild firma?
  • Vad gäller när man övertar lån vid bodelning?

Juridisk rådgivning i chattruta

Jurister idag har generellt en ganska stark digital närvaro. Många har en chattruta direkt på hemsidan, där de ofta gärna svarar på kortare frågor. Vid komplicerade frågor lär du dock förmodligen uppmanas att boka en tid med firman i fråga.

Tänk avgifter för din investering

Minimera kostnaderna!

När man skall låna pengar så är det väldigt viktigt att se till vad kostnaden för lånet kommer att bli. Om man skall välja att låna för exempel 50.000kr kan det vara väldigt lockande att handla nya kläder, köpa en resa eller kanske en ”bättre” begagnad bil. Alla de saker vi räknat upp saknar dock ett andra hands värde om man bortser från bilen, men där vet man ändå att man oavsett hur man gör kommer tappa i värde! Varför inte investera i en ny företagside eller värdepapper och se som en långsiktig investering där man faktiskt har chans att tjäna pengar!

Läs värdepappershandel och investeringar på www.investerarpruppen.se

Sida 2 av 3

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén